Geboren uit een samenwerkingsverband van de praktijken van Corrie Holtman in Jorwerd (Jorwert) en Leander Tijdhof in Utrecht startte de eerste werkzaamheden voor de Stichting Kenniscentrum Haptonomie Hapsis Utrecht op 4 december 2014. De stichting verklaarde zich op die datum in oprichting als een kenniscentrum voor haptonomie om te onderzoeken, daarvan het goede te behouden en het goede om te zetten in behandel- en educatieve vormen.

Op 26 februari 2015 werd de Stichting Kenniscentrum Haptonomie Hapsis Utrecht, kortweg Stichting Hapsis Utrecht, in Zuidlaren opgericht. Naast het Kennisweb haptonomie en de opbouw van een bibliotheek werd de School voor Vrije Haptonomie, die sinds 2008 bestond, in 2015 ook een duurzaam project van de stichting.

De welkomstpagina van de website van het project School voor Vrije Haptonomie in de periode 2015-2022

In de eerste jaren van de stichting volgde een opbouw van kleinere duurzame projecten tot de start van het wat grotere culturele project Het Hapsis Huis in 2019 dat met tentoonstellingen gestaag groeide en sinds 2020 een (internet-)radiostation met podcasts exploiteert. Sinds 2021 zijn er bovendien via een radiostream eerder aangekondigde programma’s te horen waarmee de stichting met het duurzame project Het Hapsis Huis tevens omroep bedrijft.

Met diverse projecten doet de stichting al het mogelijke om de haptonomie te verbinden met maatschappelijke verschijnselen waarmee de vakgebieden van haptonomie en haptotherapie in de samenleving breder geïntegreerd raken.

Maatjes worden met je stoma

Rens van der Hout, ‘Haptonomie, maatjes worden met je stoma’, https://www.stomavereniging.nl/2021/02/haptonomie-maatjes-worden-met-je-stoma/, Stomavereniging (27 februari 2021) Ervaren, aanraken, gevoel en balans zijn de kenmerken van een haptonomische omgang met...