Alle pasgeborenen floreren van huid-op-huidcontact

Redactie Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ), ‘Alle pasgeborenen floreren van huid-op-huidcontact’, https://www.vakbladvroeg.nl/alle-pasgeborenen-floreren-van-huid-op-huidcontact/, Vakblad Vroeg, DG Communicatie (29-04-2024)

Veel professionals en ouders zijn zich onvoldoende bewust van de voordelen van huid-op-huidcontact. (…) Voorheen deden we wel aan huid-op-huidcontact, maar nu we er bewust op focussen, ervaren we echt de positieve effecten. We blijven werken aan het vergroten van bewustwording zodat zero separation een integraal onderdeel wordt van onze zorg.

De pedagogiek van Philippe Meirieu

Wouter Pols, ‘Weerstand en opvoeding. De pedagogiek van Philippe Meirieu: ‘Als je opvoedt, kies je voor de subjectiviteit van het kind’, https://nivoz.nl/nl/weerstand-en-opvoeding-de-pedagogiek-van-philippe-meirieu-als-je-opvoedt-kies-je-voor-de-subjectiviteit-van-het-kind, stichting nivoz (11 juni 2021)

De pedagogiek bevindt zich, zo zegt Meirieu, tussen ‘spreken’ en ‘doen’, tussen wat wetenschap en axiologie (in casu: de filosofie) te berde brengen en wat er in de (doordachte) praktijk (praxiologie) gebeurt. (…) De aanzet om te handelen komt niet van de pedagogiek. Die komt van de ander, van het kind. Die doet een appel op zijn leraar. Dat is de reden dat voor Meirieu opvoeden en onderwijzen een ethische onderneming is. Opvoeden, zo zegt hij in Le choix d’éduquer (1991), is een keuze. In de opvoeding gaat het altijd om de ander. Het gaat niet om wat de ander mij te bieden heeft, maar om de ander in de strikte zin van het woord: de ander die ik in laatste instantie niet ken. (…) Vanuit het appel dat het kind op de opvoeder doet, kiezen voor de subjectiviteit van het kind. Dat is Meirieus pedagogische boodschap.

Ruimte voor emoties in onderwijs

Julia Osendarp, ‘Meer ruimte voor emoties in het onderwijs: ‘Werkgevers zoeken ook intuïtieve werknemers’, https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/09/studenten-hbo-onderzoeker-gevoel-voelen/, Metro (20 sep 2023)

Als studenten goed op de hoogte zijn van hun eigen waarden, functioneren ze beter in de praktijk. Om naar die waarden te leven, moet je denken, voelen en handelen. Dat denken en handelen leren we studenten, maar dat voelen ontbreekt nog vaak.

C-PTSS, meer dan PTSS

Jim van Os, ‘Wat is complex trauma? C-PTSS, meer dan PTSS’, https://www.psychosenet.nl/wat-is-complex-trauma/, PsychoseNet (bezocht op 23 april 2024)

De erkenning van C-PTSS als een unieke en complexe vorm van trauma is een essentiële stap in het begrijpen en behandelen van degenen die te maken hebben gehad met langdurige, herhaalde traumatische ervaringen. Deze ervaringen gaan vaak verder dan een eenmalige gebeurtenis en omvatten situaties zoals langdurig misbruik, oorlogsgeweld, of gevangenschap. Deze vorm van trauma tast niet alleen het emotionele welzijn aan, maar heeft ook een diepgaand effect op iemands identiteit en interpersoonlijke relaties.

E-book: Ik vraag dit voor een vriend(in)

Redactie uitgeverij, ‘Iva Bicanic, Miranda Freriks en Esther Verhees: Ik vraag dit voor een vriend(in) – e-book – 123 vragen over seksueel misbruik’, https://uitgeverijmens.nl/boeken/ik-vraag-dit-voor-een-vriendin-e-book/, Uitgeverij Mens! (bezocht op 23 april 2024)

In dit boek wordt antwoord gegeven op 123 veel voorkomende vragen over seksueel misbruik. De auteurs richten zich hierbij met name op de vragen van volwassenen die als kind seksueel misbruik hebben meegemaakt. De onderwerpen worden belicht vanuit verschillende perspectieven: wetenschappelijk onderzoek, behandeling en ervaringsdeskundigheid.

Stichting Psychiatrie en Filosofie: Van Helsdingenprijs

Redactie Psychiatrie en filosofie, ‘Van Helsdingenprijs’, https://www.linkedin.com/posts/stichting-psychiatrie-en-filosofie_psychiatrie-filosofie-prijsvraag-activity-7186291615563444224-E7Lp/, Stichting psychiatrie en filosofie (17 april 2024)

De Stichting Psychiatrie en Filosofie kent de Van Helsdingenprijs toe aan het beste werk – boek, artikel(en) of manuscript – op het grensgebied van psychiatrie en filosofie. U kunt uw werk vóór 1 september inzenden.

Directe link

Maatjes worden met je stoma

Rens van der Hout, ‘Haptonomie, maatjes worden met je stoma’, https://www.stomavereniging.nl/2021/02/haptonomie-maatjes-worden-met-je-stoma/, Stomavereniging (27 februari 2021) Ervaren, aanraken, gevoel en balans zijn de kenmerken van een haptonomische omgang met...