🎧 Geschiedenis en perspectieven in een interview met Wim Laumans voor Het Hapsis Huis radio

Oud-hoofdredacteur Wim Laumans van het vaktijdschrift Haptonomisch Contact is te beluisteren bij Het Hapsis Huis radio in een programma over het bewogen verleden van de haptonomie. Link:

Artikelen van de hand van Wim Laumans in het vaktijdschrift beschrijven veelal het ethisch fundament van haptonomie. Daarmee heeft Laumans gedurende zijn loopbaan het werk van de grondlegger van de haptonomie Frans Veldman verdergezet. Het radio-interview schetst ook de perspectieven voor de haptonomie en haptotherapie in de toekomst. Het gesprek werd eind 2020 opgenomen in de opnamestudio van Het Hapsis Huis radio.

Historische documenten bij dit interview

boekje-physiotherapie-veldman

‘Physiotherapie’, laatste hoofdstuk, 1964

psycho-tactiele-therapie

Tijdschrift voor Heilgymnastiek en massage, 1966, p 72 -78

Korte beschrijving Haptonomie

Haptonomie gaat over de balans tussen je voelen, denken en doen. Bewegingsoefeningen, gesprekken en aanraken stimuleren de ontwikkeling van je voelende vermogen. Al voor onze kindertijd is dit vermogen de basis om te kunnen leren.

Haptonomie heeft veel te maken met contact en ontmoeten. Er is aandacht voor de patronen en gevoelens die daarin ontdekt kunnen worden. Je kunt leren zien hoe ze jouw denken en doen sturen.

Grote bekendheid kreeg haptonomie in de (top-)sport. Behalve bij individuele begeleiding van volwassenen wordt haptonomie gebruikt bij zwangerschap, voor kinderen, in het onderwijs en bij training en procesbegeleiding in organisaties.

Haptotherapie is een manier van begeleiden als er klachten zijn die te maken hebben met je balans tussen voelen, denken en doen. Als voelen, denken en doen op elkaar aansluiten zijn we immers ‘op ons best’.

In de therapie krijg je inzicht in je eigen gedrag en de problemen die daarmee te maken hebben. Je kunt door het ontwikkelen van je voelende vermogen jouw unieke manier ontdekken om anders met een klacht om te gaan.

Haptotherapie ondersteunt bij problemen zoals overbelasting, stress en burnout, dip en depressie, minderwaardigheidsgevoelens, relatieproblemen, omgang met conflicten, lichamelijke klachten, acceptatieproblemen, traumaverwerking, gebrek aan zingeving, het herkennen van gevoelens, omgaan met agressie, grenzen stellen en problemen tussen levensfasen.

Maatjes worden met je stoma

Rens van der Hout, ‘Haptonomie, maatjes worden met je stoma’, https://www.stomavereniging.nl/2021/02/haptonomie-maatjes-worden-met-je-stoma/, Stomavereniging (27 februari 2021) Ervaren, aanraken, gevoel en balans zijn de kenmerken van een haptonomische omgang met...