Marilse Eerkens, ‘Hoe maken we onze kinderen empathischer?’, https://decorrespondent.nl/7697/hoe-maken-we-onze-kinderen-empathischer/2852346901668-8620c7a8, de Correspondent (8 december 2017)

Gevoel benoemen

In onze maatschappij wordt de rol die emoties spelen in ons leven zwaar onderschat. Je emoties tonen vinden we zwak. We gaan prat op onze onafhankelijkheid. (…) Onderzoek (…) doet sterk vermoeden dat (….) studenten (…) minder empathisch zijn geworden. (…) Je kunt empathie vergelijken met een spier. We zijn ermee geboren, maar als je hem niet regelmatig traint, verslapt-ie. (…) Er is (…) de affectieve component van empathie: het vermogen mee te voelen met een ander. (…) Kinderen worden zelf empathisch als ze gedurende lange tijd merken dat er op een empathische manier op hen gereageerd wordt. (…) Wat (…) belangrijk is, is dat je de emotionele intelligentie van je kind versterkt. Dat doe je door zijn, maar ook je eigen gevoel regelmatig te benoemen.